Donderdag 19 oktober

Een vrije ochtend, lekker uitslapen na de avond ervoor.



Middagprogramma in het Moderne Kunstmuseum en langs verschillende galerieën. Het keuzeprogramma werd geleid door Claire en Emiel. Met een kleine groep zijn we een lekker stuk gaan wandelen. Ik was blij dat de excursie van zaterdag niet naar dit moderne kunstmuseum gaat want er is echt geen drol te bezichtigen. Wel geweldig hoe men hier met 'kunst' omgaat trouwens. Alles hangt schots en scheef en vooral de 3-dimensionale werken hebben vreemde plaatsen in het gebouw gekregen.


Het werk in de galerieen is veelal hedendaagse kunst wat mij erg aanspreekt. Er waren vooral foto's en video te bezichtigen.





’s Avonds onze soefiexcursie.




Het liep weer even anders dan we het programma hadden voorbereid wat tot enige spanning leidde, maar het kwam allemaal best goed. Na onze presentatie/ inleiding op naar het soefi-centrum met de bus, wat een meesterlijke tocht was. Door een doolhof aan kleine straatjes en na drie bijna-dood-ervaringen kwamen we dan toch aan op plaats van bestemming.




Daar aangekomen verliep het programma redelijk als verwacht. Vanwege de Ramadan liepen mensen af en aan. Het viel mij op dat het percentage vrouwen vele malen groter was dan de aanwezige mannen (en dat kwam niet door onze horde dames).


Een hele ervaring was het om de ceremonie bij te wonen. Tijdens het gebed en het spreken van de geestelijk leider wist ik qua gevoel niet zo goed wat ik met de situatie aanmoest. Maar zodra de muziek en zang inzette en de derwisjen begonnen aan hun Sema vond ik het wel erg mooi.


Achteraf gezien was ik niet de enige die het soms een moeilijke situatie vond. In de bus bespraken we de avond nog even na met het groepje. De reflectie op onze excursie zullen wij later in Amsterdam verzorgen met een discussie en vraaggesprek.

No comments: