Vrijdag 20 oktober

Vandaag bezochten we de excursies met een hele mooie boottocht.
Het Beylerbeyi paleis.
We kregen een rondleiding door Merel en Daphne. Ze vertelde veel informatie waar me maar een paar dingen van zijn bijgebleven, dat was jammer. Opvallend aan het paleis vond ik dat het er bezaaid lag met tapijten. Het had een hele toffe badkamer met een douchekop van boven en van onder! Overal Chinese vazen, houten meubels (door een sultan zelf ontworpen) en mooie deurknoppen (leeuwen als detail; viel me op).
De quiz die we als reflectieopdracht deden was nogal suf vond ik en tot slot deden we een symmetriedansje in de tuin, wat wel grappig was.



’s Middags de Eyup-ervaring: ik was de mol...
Wat ik had verwacht was zoiets als Lourdes, maar nee dit was anders. De omgeving rond de moskee en het mausoleum was heel erg mooi maar zo'n benauwde sfeer had ik zelden eerder op een plek meegemaakt. Ik stond aan de grond genageld, ik kon er niets mee; die dringende massa mensen (voornamelijk vrouwen trouwens) voor dat mausoleum.
Het gebied rond de moskee was wel erg mooi; overal groeide de natuur om en door de gebouwen en graven heen, het was er ontzettend groen. bovenaan de heuvel met grafstenen hebben we de ervaring gereflecteerd door middel van een discussie. Daarna was er mogelijkheid tot vragen stellen aan meneer Muhammed Emin over de Koran en Islam. Van vragen stellen kwam weinig want hij was een zeer enthousiaste verteller! Het was jammer dat we snel weg moesten. Ik vond sowieso dat de excursie weinig tijd kreeg want we moesten de boot terug halen.
Hieronder de lesbrief die de Eyupgroep gemaakt had. We moesten steekwoorden invullen met betrekking tot onze ervaring daar en daarna voor de reflectie een gedicht schrijven.

1. Veel vrouwen!
2. Geen gevoel van saamhorigheid, juist een hele individuele sfeer.
3. Drukte tegenover de overledenen
4. Vrouwen alleen helemaal achter in de moskee. Zeer weinig ruimte.
5. Mooie tegeltjes!
6. dr. Muhammed Emin voor al uw vragen over de Islam.
7.'Imarethane' voedseluitdeelplaats al 300 jaar voor de armen.
8. school: koranlezingen in Ottomaanse rijk
9. Groen! Monumenten en graven één met de natuur.
E
Een kritisch gedicht:
drukte
benauwd mij
hier op de binnenplaats
sta
aan de grond genageld
en voel
opzij opzij
wij moeten erbij
een voor allen, allen voor God
Na de excursies was de bespreking van de Eyupgroep. Goeie sterkte/ zwakte overweging van iedereen. Vooral de studenten mochten reflecteren. Ik vond het heel leerzaam om mol te zijn want je bent er toch iets intenser mee bezig.
's Avonds lekker uit eten geweest met mijn ex-kamergenoten. De ober van het restaurant was erg van Saskia gecharmeerd...

No comments: